IT en eCMR aanbieders
Over IT systemen, techniek en aanbieders
Gebruik van een eCMR vraagt aanpassingen aan bestaande processen én systemen in combinatie met de leverancier van een eCMR oplossing
De juridische eisen aan de elektronische vrachtbrief vindt u onder het thema Juridische informatie. Op deze pagina vindt u informatie over IT systemen en over de relatie met IT leveranciers en eCMR leveranciers (licentiehouders).
Informatie over ICT systemen
Indien u elektronische vrachtbrieven gebruikt van een commerciële aanbieder, krijgt u toegang tot zijn platform en applicatie (website of app). Ook kan de software embedded zijn in het platform van een management-systeem of vrachtplatform. In het eCMR protocol staan geen voorschriften over de beveiliging van de ICT-omgeving waar de data van de elektronische vrachtbrief op wordt bewaard.
De Stichting Vervoeradres adviseert om informatie in te winnen over de beschikbaarheid, de beveiliging en snelheid van beschikbaarheid van de data van het platform. Zeker tijdens het uitvoeren van de vervoersopdracht moet op elk gewenst moment een vrachtbrief kunnen worden getoond, en dat lukt niet als deze drie zaken niet op orde zijn. Men kan ervoor kiezen om toegang tot de vrachtbrief rechtstreeks op de ICT-omgeving via een methode (portal, software, etc) te verschaffen of via een app die toegang heeft tot de ICT-omgeving.
Meer informatie staat op de website van SVA
Waar vind ik de ICT functionaliteiten voor de elektronische vrachtbrief?
Het eCMR protocol is een uitbreiding van het CMR verdrag. De Verenigde Naties voert het secretariaat van het verdrag en het protocol.
Geconstateerd is dat implementatie van de elektronische vrachtbrief als bedoeld in het eCMR protocol moeizaam verloopt. De UNECE Working Party on Road Transport heeft een Group of Experts on the Operationalization of eCMR opgezet. Deze commissie is voornemens om een architectuur op te zetten voor de eCMR.
De commissie heeft een zeer uitgebreid overzicht gemaakt users and roles van de elektronische vrachtbrief.
https://unece.org/transport/road-transport
ICT functionaliteiten omschreven als vereisten
In het eCMR protocol staan in artikel 3, 4, 5 en 6 de vereisten waaraan een elektronische vrachtbrief moet voldoen om gelijkwaardig te zijn aan een papieren vrachtbrief. Let op: het eCMR protocol verwijst ook naar het CMR verdrag. Alle handelingen met de vrachtbrief die in het CMR-verdrag staan beschreven, moeten ook mogelijk zijn met de elektronische versie. Bijvoorbeeld: overdracht van de vrachtbrief van een vervoerder naar een opvolgend vervoerder, het maken van voorbehouden op de vrachtbrief, het afgeven van een origineel exemplaar aan de geadresseerde.
De bepalingen zijn technisch neutraal, dat wil zeggen dat hardware en software naar vrije keus is. Bijvoorbeeld: zowel een boordcomputer als een smartphone is toegestaan. Zowel portals als bedrijfssystemen kunnen gebruikt worden. Enzovoort.
Wat staat er in deze artikelen van het eCMR protocol?
Artikel 3 bevat de vereisten voor het elektronisch ondertekenen van de elektronische vrachtbrief. De ondertekening moet een gekoppeld zijn aan de elektronische vrachtbrief.
De methode van elektronische ondertekening moet:
a) op unieke wijze is gekoppeld aan de ondertekenaar;
b) de mogelijkheid bieden de ondertekenaar te identificeren;
c) gecreëerd worden met middelen die onder de exclusieve macht van de ondertekenaar vallen; en
d) zodanig gekoppeld zijn aan de gegevens waarop deze betrekking heeft dat latere wijziging van de gegevens traceerbaar wordt.
In plaats van een elektronische handtekening mag men de elektronische vrachtbrief ook waarmerken met een andere elektronische methode ter vaststelling van de authenticiteit, mits wettelijk toegestaan in het land waarin de elektronische vrachtbrief is opgemaakt.
De gegevens in de elektronische vrachtbrief moeten toegankelijk zijn voor elke daartoe gerechtigde partij. Dat zijn in ieder geval de afzender en de vervoerder, maar ook de ondervervoerders en de geadresseerde. Let op: wij adviseren om een bewijsovereenkomst op te stellen over het gebruik van de elektronische vrachtbrief. Een voorbeeld van zo'n bewijsovereenkomst is deze tekst:
Een vrachtbrief elektronisch opgemaakt en elektronisch ondertekend via [naam product van de leverancier] heeft dezelfde bewijskracht als de vrachtbrief bedoeld in artikel 1 van de AVC. De elektronische handtekening gezet via [naam product van de leverancier] geldt als voldoende betrouwbaar.
Artikel 4 bepaalt de procedure voor de afgifte van de digitale vrachtbrief. Deze procedure moet de integriteit van in de vrachtbrief vervatte gegevens waarborgen vanaf het tijdstip waarop zij voor de eerste maal in haar definitieve vorm werd gegenereerd. De integriteit van gegevens staat vast indien deze volledig en ongewijzigd is gebleven, afgezien van eventuele toevoegingen of wijzigingen die geschieden bij de normale gang van zaken bij de communicatie, opslag en weergave.
De in de digitale vrachtbrief vervatte gegevens kunnen worden aangevuld of gewijzigd in door het Verdrag toegestane gevallen. De procedure gebruikt voor het aanvullen of wijzigen van de digitale vrachtbrief moet het mogelijk maken deze aanvullingen of wijzigingen traceerbaar te maken en de oorspronkelijke gegevens te bewaren.
Deze procedure wordt in ICT termen logging genoemd.
Artikel 5 bepaalt dat partijen bij de vervoerovereenkomst afspraken maken, hoe de functionaliteiten bedoeld in artikel 3 en 4 worden vorm gegeven en gebruikt. Belangrijk is ook om af te spreken hoe de vervoerder kan bewijzen dat de elektronische vrachtbrief is afgeleverd aan de geadresseerde. Ook dienen partijen af te spreken wat de procedure is voor eventuele vervanging van een elektronische vrachtbrief door een op andere wijze afgegeven vrachtbrief.
De procedures moeten in de elektronische vrachtbrief staan. Dit kan bijvoorbeeld worden ondervangen door een elektronische vrachtbrief te gebruiken die op een portal staat. De afspraken en procedures kunnen dan door alle partijen worden ingezien op dit portal.
In artikel 6 staat dat de afzender de mogelijkheid heeft om een papieren ontvangstbewijs voor de zending te vragen aan de vervoerder. Dit is dus geen ICT functionaliteit!
Tenslotte staat in artikel 6 dat als er een elektronische paklijst is gemaakt en/of elektronische douanedocumenten, dat deze documenten aan de elektronische vrachtbrief kunnen worden gekoppeld.
Wetgeving met betrekking tot eCMR geeft enkel het kader aan waaraan een eCMR oplossing. De wetgeving geeft een kader voor integriteit, betrouwbaarheid, toegankelijkheid van data en elektronische communicatie die samen de elektronische vrachtbrief vormen. De technische invulling hiervan is niet beschreven en is dus vrij. Het voordeel hiervan is, dat elke nieuw ontwikkelde techniek toegepast mag worden.
Verschillende marktpartijen uit diverse landen werken aan de ontwikkeling van eCMR oplossingen voor het bedrijfsleven. Deze oplossingen worden niet centraal getoetst op kwaliteit. Bij het kiezen van een aanbieder dient u zelf onderzoek te doen.
Alleen eCMR aanbieders die meedoen aan de Benelux pilot is onderzocht of zij voldoen aan de voorwaarden van deze pilot. In Nederland is dat door NIWO gedaan. Op de website van NIWO staat dit overzicht van deelnemende aanbieders.
De organisaties betrokken bij deze website kunnen geen inzicht verschaffen welke aanbieders van eCMR er nationaal en internationaal zijn omdat er in Europa geen duidelijkheid bestaat op welke wijze de toetsing van het eCMR protocol uitgevoerd moet worden en door wie.
Bij het opzetten van TransFollow is Stichting Vervoeradres betrokken geweest om toe te zien dat grondslag van de TransFollow eCMR in lijn is met de geldende wet- en regelgeving.
Partijen staan open voor overleg met andere partijen om te komen breed geaccepteerde wijze van toetsing en beoordeling op nationaal en internationaal niveau.
Voor het grensoverschrijdend vervoer in de Benelux mag alleen een elektronische vrachtbrief worden gebruikt, die aangeschaft is bij aanbieders die door NIWO (of de equivalent in België resp. Luxemburg) erkend zijn. Er mogen momenteel geen nieuwe aanbieders bijkomen.
In Nederland NIWO verantwoordelijk voor de uitvoering van de Benelux pilot eCMR. Meer informatie is te vinden op de website van NIWO
Voor binnenlands vervoer gelden andere regels dan voor internationaal vervoer. Uitgebreide toelichting is te vinden op de website van SVA
Website SVA of in het artikel in Weg en Wagen Artikel Weg en Wagen
Authenticiteit van de gebruikers:
a. De gebruikers, namelijk afzender, vervoerder, opvolgend vervoerder, expediteur, ondervervoerder, geadresseerde, ontvanger.
b. Secundaire gebruikers (overheidsdiensten), namelijk douane, politie, justitie, enz.
Authenticiteit van de elektronische vrachtbrief
Gedurende het goederentransport zijn er verschillende fases te onderscheiden, waarbij partijen informatie vastleggen op de vrachtbrief. Elke mutatie moet gelogd worden en gevalideerd.
In principe bekrachtigd de elektronische handtekening de echtheid, maar er kunnen ook andere validatiemethoden worden gebruikt.
Een lijst van fases in het proces:
a. De opgemaakte vrachtbrief
b. De voorbehouden van de vervoerder na het inladen van de goederen
c. Wijziging van het beschikkingsrecht over de goederen
d. Nieuwe instructies van de afzender
e. Ontvangstbewijs eventueel met voorbehoud
f. (overheidsinstanties die opmerkingen maken)
Informatie over eCMR aanbieders .
Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Het eCMR protocol geeft een kader aan waar een eCMR oplossing aan moet voldoen maar op dit moment vindt er nog een validatie plaats binnen de landen die het eCMR protocol geratificeerd hebben of de oplossingen vanuit de markt voldoen aan dit kader. In Nederland heeft Beurtvaartadres van TLN en evofenedex bij de start van de ontwikkeling van TransFollow de opdracht meegekregen ten alle tijde te voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Na de overdracht van TransFollow aan de IRU is de verantwoordelijkheid hiervoor hiermee ook bij de IRU terechtgekomen.
Verder geldt voor Intra Benelux goederenvervoer dat aanbieders van een eCMR moeten voldoen aan de toelatingseisen voor de Benelux pilot.
Een overzicht van toegelaten leveranciers is te vinden op op de website van NIWO.
Met betrekking tot eCMR oplossingen geldt dat aantoonbaar moet zijn dat oplossing volledig voldoet aan alle geldende wet- en regelgeving, met name het eCMR protocol
Nee, TransFollow is niet de enige provider voor elektronische vrachtbrieven. De laatste jaren zijn er nationaal en internationaal andere providers bijgekomen. TransFollow is ontwikkeld op initiatief van Beurtvaartadres, in opdracht van TLN en evofenedex. Daarmee is TransFollow de pionier als het ging over de eCMR. Om TransFollow een betere toegang tot de internationale markt te geven, is de ontwikkeling van TransFollow overgegaan naar een dochteronderneming van de IRU (International Road Transport Union)
verkopen TLN en evofenedex TransFollow producten?
Nee. TLN en evofenedex verkopen geen TransFollow producten en diensten. Beurtvaartadres is initiatiefnemer van TransFollow en na de overgang van TransFollow na de IRU de distributeur en implementatiepartner in de Benelux. Beurtvaartadres ondersteunt het bedrijfsleven bij de implementatie van de eCMR, verzorgt vervoersdocumenten, trainingen en im- en export software. Beurtvaartadres is meer dan 90 jaar geleden ontstaan op initiatief van TLN en evofenedex . Beide organisaties vormen het bestuur van Beurtvaartadres.
Waar kan ik terecht met vragen over TransFollow?
Website Beurtvaartadres
Website IRU
Wetgeving met betrekking tot eCMR geeft enkel het kader aan waaraan een eCMR oplossing. De wetgeving geeft een kader voor integriteit, betrouwbaarheid, toegankelijkheid van data en elektronische communicatie die samen de elektronische vrachtbrief vormen. De technische invulling hiervan is niet beschreven en is dus vrij. Het voordeel hiervan is, dat elke nieuw ontwikkelde techniek toegepast mag worden.
Verschillende marktpartijen uit diverse landen werken aan de ontwikkeling van eCMR oplossingen voor het bedrijfsleven. Deze oplossingen worden niet centraal getoetst op kwaliteit. Bij het kiezen van een aanbieder dient u zelf onderzoek te doen.
Alleen eCMR aanbieders die meedoen aan de Benelux pilot is onderzocht of zij voldoen aan de voorwaarden van deze pilot. In Nederland is dat door NIWO gedaan. Op de website van NIWO staat dit overzicht van deelnemende aanbieders.
De organisaties betrokken bij deze website kunnen geen inzicht verschaffen welke aanbieders van eCMR er nationaal en internationaal zijn omdat er in Europa geen duidelijkheid bestaat op welke wijze de toetsing van het eCMR protocol uitgevoerd moet worden en door wie.
Bij het opzetten van TransFollow is Stichting Vervoeradres betrokken geweest om toe te zien dat grondslag van de TransFollow eCMR in lijn is met de geldende wet- en regelgeving.
Partijen staan open voor overleg met andere partijen om te komen breed geaccepteerde wijze van toetsing en beoordeling op nationaal en internationaal niveau.
De juridische commissie van de Stichting Vervoeradres heeft geconstateerd dat de elektronische vrachtbrief van het platform TransFollow compliant is aan het eCMR protocol, indien gebruikers de QR code als handtekening gebruiken.
Voor het grensoverschrijdend vervoer in de Benelux mag alleen een elektronische vrachtbrief worden gebruikt, die aangeschaft is bij aanbieders die door NIWO (of de equivalent in België resp. Luxemburg) erkend zijn. Er mogen momenteel geen nieuwe aanbieders bijkomen.
In Nederland NIWO verantwoordelijk voor de uitvoering van de Benelux pilot eCMR. Meer informatie is te vinden op de website van NIWO
Voor binnenlands vervoer gelden andere regels dan voor internationaal vervoer. Uitgebreide toelichting is te vinden op de website van SVA
Website SVA of in het artikel in Weg en Wagen Artikel Weg en Wagen
Indien u elektronische vrachtbrieven gebruikt van een commerciële aanbieder, krijgt u toegang tot zijn platform en applicatie (website of app). Ook kan de software embedded zijn in het platform van een management-systeem of vrachtplatform. In het eCMR protocol staan geen voorschriften over de beveiliging van de ICT-omgeving waar de data van de elektronische vrachtbrief op wordt bewaard.
De Stichting Vervoeradres adviseert om informatie in te winnen over de beschikbaarheid, de beveiliging en snelheid van beschikbaarheid van de data van het platform. Zeker tijdens het uitvoeren van de vervoersopdracht moet op elk gewenst moment een vrachtbrief kunnen worden getoond, en dat lukt niet als deze drie zaken niet op orde zijn. Men kan ervoor kiezen om toegang tot de vrachtbrief rechtstreeks op de ICT-omgeving via een methode (portal, software, etc) te verschaffen of via een app die toegang heeft tot de ICT-omgeving.
Meer informatie staat op de website van SVA